{{ location.label }}
{{ location.label }}
Odkud chcete letět?
Kam chcete přiletět?
Kdy odjíždíte?
Wow, zdá se, že opravdu milujete cestování! Bohužel umíme hledat pouze z 10 letišť najednou...
Prosím, vyberte si termín v budoucnosti - cestování v čase Vám zatím nedokážeme nabídnout!
S cestováním v čase zatím nemůžeme sloužit. Prosím, zvolte den návratu tak, aby následoval až po odletu.
Jste mnohem lepší na plánování než my! Jsme schopni nabídnout lety pouze na následujících 12 měsíců.
Hledání kamkoliv nemůže být kombinováno s daty. Pro hledání s daty zadejte konkrétní destinaci.

Seriál představujeme letiště: Letiště Vodochody

Back to news

Fotolia_52110394_XS.jpg

Letiště Vodochody má ambici stát se významným vzdušným přístavem v pražském regionu. Pojďte se s námi podívat do historie, současnosti i plánované budoucnosti tohoto letiště.

Aktuální situace: druhá verze studie o vlivu letiště na životní prostředí byla vrácena k dopracování Ministerstvem životního prostředí. Zahájení provozu se tak dále odkládá.

Historie letiště Vodochody

Historie letiště je pevně spjata s firmou Aero Vodochody – českým výrobcem letadel s tradicí od roku 1919. První letadlo se objevilo na současném místě v roce 1942, kdy zde byla zřízena vedlejší přistávací dráha pro německou armádu. Využíval ji i říšský protektor Reinhard Heydrich. Letecká továrna byla ve Vodochodech otevřena v roce 1953 a začala montáž vojenských letounů MiG-15. Později zde vznikaly světoznámé cvičné letadla L-29 Delfín a L-39 Albatros, které mají nyní pokračování v typu L-159.

V roce 2007 vstoupila do společnosti Aero Vodochody investiční skupina Penta, jejímž cílem je přitáhnout na letiště nízkonákladové letecké společnosti. Důležitým krokem bylo získání potřebných povolení pro provoz letiště od českých úřadů v roce 2008.

Současný stav

V době psaní tohoto článku (konec července 2011) probíhá zpracování připomínek ke druhé verzi studie o vlivu letiště na životní prostředí (tzv. EIA), která byla vrácena k dopracování Ministerstvem životního prostředí v únoru 2011. Zahájení veřejného provozu, původně plánované na přelom let 2012 a 2013, se kvůli tomuto zdržení pravděpodobně nepodaří dodržet.

Letiště Vodochody obdrželo 21.7.2011 od IATA mezinárodní identifikační kód VOD, pod kterým bude vedeno v rezervačních systémech. Stávající kód PRG bude nově zahrnovat metropolitní oblast Praha, tedy obě letiště v Ruzyni a Vodochodech.

Budoucnost letiště Vodochody

Investiční skupina Penta má v úmyslu investovat do rozvoje letiště 3 miliardy korun. Počítá se s roční přepravní kapacitou 3,5 milionu cestujících a 48 odbavenými letadly denně. Vybavení bude dimenzováno pro letadla velikosti Airbusu A320 nebo Boeingu 737. Letiště bude svým zaměřením usilovat zejména o nízkonákladové letecké společnosti a charterové lety.

Vizualizace Vizualizace, zdroj: vodochodyairport.cz

Iniciativa STOP Letišti Vodochody

Proti plánovanému rozšíření letiště protestují obyvatelé okolních obcí v rámci iniciativy STOP letišti Vodochody (o jejich aktivitách jsme se zmínili již v dřívějším článku). Sdružení zahrnuje 13 obcí, na jejichž území žije 30 tisíc obyvatel. Hlavní výtka směřuje k nadměrnému hluku přistávajících a vzlétajících letadel. Kvůli hlukovým limitům nebude letiště Vodochody v provozu denně mezi 22. a 6. hodinou ranní.

Štítky

Praktické tipy

Komentáře

  • Brynda

    asi před 6 roky

    Čím delší dráha, tím bezpečnější letiště, hlavně pokud ev. selže zpětný tah motorů, resp. reverze. Jsme také v NATO, a tak každé takovéto letiště musí mít určité "parametry", aby bylo využitelné pro vojenské účely, resp. jako záložní letiště NATO letiště. K detailům se ovšem hned tak někdo nedostane, pokud právě nemáte "prověrku na NATO", což nemá ani většina poslanců PS PČR.

  • Bohuslav Číž

    asi před 6 roky

    O veřejné prospěšnosti pro ČR též silně pochybuji, neboť se podivuji nad tím, že se mluví o PRAGOCENTRIZMU, ale neexistuje státní podpora pro rozšíření leteckého provozu i na moravu alespoň v nízkonákladových letech a vše je směřováno na Prahu (rozšíření Ruzyně, vládní Kbely a teď Vodochody). Pasažeři z Brna jezdí například do Vídně k odbavení.

  • Bohuslav Číž

    asi před 6 roky

    Místní lidé se o provozu letiště dozvědí pouze ze zvýšeného provozu na místních komunikacích, kde je budou míjet vozidla zákazníků letiště. Další informaci o intenzitě provozu na novém letišti budou mít z pravidelného hluku startujících a přistávajících letadel, neboť koridory těchto větších letadel jsou v okolí dráhy přímé a nemohou se příliš vyhýbat obytným zonám. Pokud se dotyčné letiště stane dalším Pražským letištěm, pro jeho blízkost Praze pro pasažery, bude blízké i pro zaměstnance z celé Prahy. To co Penta nabízí jako výhodu pro rozvoj oblasti je výsměch okolním obcím, neboť po dostavbě letiště bude toto prodáno nadnárodnímu provozovateli, který si provoz zorganizuje dle svého (Penta je investiční společnost a nikoli provozovatel letiště).

  • Bohuslav Číž

    asi před 6 roky

    Jsem z Prahy 8 a do této oblasti jsem se mohl vždy vypravit za klidem. Po rozšíření letiště Vodochody dle požadavku Penty celá tato oblast se stane nepříjemná pro obyvatele i rekreační návštěvníky. Z hlediska přínosu pro okolní obce lze možná počítat maximálně s nějakou stovkou pracovních míst, neboť i takové letiště jako je Ruzyně (vyšší služby) zaměstnává i lidi z Prahy 4 a 9. Toto letiště s malým počtem služeb zaměstná minimum lidí v běžných službách. Parkovací služby například zajistí pomocí automat. terminálu s minimem zaměstnanců v externí firmě (registrované v Praze). Stejně dopadne i ostraha a další specializované služby (hasiči, celníci a pod.).

  • Vladimír štˇastný

    asi před 6 roky

    Projekt nového letiště je velmi zdařilý a tento prostor očima člověka nezaujatého si o to již dávno říkal.Doba jde do předu a pokrok se nedá zastavit ale bohužel pouze zdržovat.Věřím že jednání brzy skončí ve prospěch nového moderního letiště a veřejnost bude konečně moci tento terminál plně využívat

  • Richard L.

    asi před 6 roky

    Vy asi nebydlite v okoli, ze? A predpokladam, ze jste nestravil ani jedinou noc pobliz aktivniho letiste. Krom narustu znecisteni, hluku (uz tu mame dalnici) a intenzity dopravy (se vsemi dusledky v podobe civilizacnich chorob), se zdejsi lide asi nejvice boji stavebni uzavery v ochrannem hlukovem pasmu letiste - s jakoukoliv upravou budou lide chodit pro povoleni nejen na stavebni urad ale i k rusko-slovenske mafii ovladajici zdejsi letiste. Nebo si snad myslite ze podnikatelsky zajem skupiny Penta je verejnym zajmem?

  • Marek Linhart

    asi před 6 roky

    Nechápu co vám na tom vadí,letiště vám ustoupilo že se nebude létat v noci,pro plno lidí to bude přínos a neustále se ohánět nějakýma ekonesmyslama je už v týhle republice kolorit,proto se vše prodlužuje a prodražuje (myslím tím stavby všeho druhu) . Také bych chtěl upozornit na to že letectví prošlo proměnou,letadla už nejsou tak hlučná jako bývala il 62 apod....a v budoucnosti bude určutě jejich hluk nadále klesat vlivem tech.pokroku. Śkoda že je v evropě navrcholu tenhle nepodložený ekoterorismus,možná proto to bude stát evropu stagnaci a tzv. rozvojové země strčej celou Evropu v životní úrovni do kapsy. Samozřejmě by se měli obě strany poslouchat a respektovat a né vykopávat válečný sekery ,který neprospějou nikomu.

  • Leoš

    asi před 6 roky

    Podklady od investora předložené ke studii EIA jsem četl. Dle mého názoru obsahují tolik nejasností a rozporů, že je to až na zamyšlení. Např. navržená šíře VPD je tak naddimenzovaná, že vyhovuje vyšší kategorii letadel, než jaká je prezentovaná (tedy kategorie C ). Pokud připomenu, že studie neobsahuje nikde jasné a striktní plošné odmítnutí nočních letů a navíc fakt, že studie jasně nedefinuje a nezarčuje podobu letiště ani jeho provoz za rok 2012 (i záruční doba na spotřební zboží je delší), pak mi nezbývá nic jiného, než souhlasit s Janem. Mám pocit, že zájem investora je poněkud hlubší a chystaná realizace letiště uváděná ve studii není cílem, ale odrazovým můstkem na mnohem větší skutečný cíl. A ten je nedaleko. Mějme oči otevřené a novinářům bych doporučil, aby si studii EIA pročetli (bytˇmá 951 stran - lze najít na stránkách MŽP), než ,,opisovat" prohlášení z tiskovek investora .

  • Jan

    asi před 6 roky

    Rozšířiť letište na mezinárodní je rovnako dobrý nápad jako postavit jadrový reaktor do centra Prahy s vyustením kanalizace do Vltavy. Je to svinárna 1. kategorie. Nepřinese nic, jen smog, emise, hluk a ceny letenek zustanu na urovni Ruzyne. Nasledne bude prodáno ruskému investorovi aby ovladal český vzdušný prostor. Gratulujeme. Hlavne že ODS, ČSSD a pan Kalousek dostanou zaplaceno, že?

Napište komentář





Líbí se vám Aletenky.cz?

Dříve než odejdete...

Je pro vás web Aletenky.cz užitečný? Devíti z deseti vašich kamarádů by se líbil také. Šiřte dál!